محتوا سایت و فاکتورهای موفقیت سئو (درس دوم)

محتوا در سئو

محتوا حکم پادشاه را دارد. حتما بارها و بارها در بحث موفقیت سئو این جمله را شنیده اید. در واقع به همین دلیل است که در  مطلب فاکتورهای موفقیت سئو ما فاکتور آغازین را محتوا قرار داده ایم و اولین عنصر آن کیفیت محتوا می باشد.

با انتخاب درست محتوا می توانید پایه و اساس تلاش خود برای پشتیبانی از سئو را تقویت کنید.

کیفیت محتوا

بیش از هر چیز دیگری حواستان به این باشد که آیا محتوای با کیفیتی تولید کرده اید یا نه؟ به عنوان مثال اگر محصولی را می فروشید فقط بروشوری که مشابه آن در هزاران سایت دیگر نیز دیده می شود را روی سایت خود قرار داده اید؟ یا شامل مسایل دیگری نیز می شود؟

آیا دلیل محکمی برای اینکه افراد چند ثانیه بیشتر در سایت شما بمانند ایجاد کرده اید؟

آیا برای محتوایتان ارزش های واقعی ایجاد کرده اید؟ مطالب منحصر به فردی روی سایت خود قرار می دهید؟ مطالبی خاص، متفاوت و مفید که در هیچ سایت دیگری پیدا نمی‌شود؟

آنچه گفته شد تنها تعدادی از سوالاتی بوده که در بررسی کیفیت محتوا باید از خودتان بپرسید. در این مبحث جای هیچگونه کوتاهی در کار نیست، زیرا سایر فاکتورها در موفقیت سئو به محتوا وابسته است .

می تواند در قسمت کتابخانه سایت ما و در بخش سئو محتوا و نوشتن اطلاعات بیشتری بدست آورید.

 

تحقیق درمورد محتوا (تحقیق در مورد کلمه کلیدی)

شاید مهمترین فاکتور سئو بعد از تولید محتوای خوب را بتوان تحقیق خوب در مورد کلمه کلیدی دانست. هنگامی که می خواهید با بکارگیری کلمات کلیدی محتوایی خلق کنید، درمورد کلماتی که افراد استفاده می کنند تحقیق کنید تا بتوانید محتوایی که توانایی پاسخگویی به سوالات را داشته باشد، تهیه کنید.

به عنوان مثال صفحه ای در مورد « گوجه فرنگی » می تواند از عنوان هایی مانند خواص گوجه فرنگی و یا فواید گوجه فرنگی همچنین مضرات کوجه فرنگی در مطلب استفاده کنید و مطالب مرتبطی مانند طرز تهیه رب گوجه فرنگی یا طرز تهیه سس گوجه فرنگی مطالبی منتشر کنید . در واقع محتوای شما باید از زبان مناسب استفاده کند، منظور همان زبان و واژگانی بوده که کاربران یا مشتریان هنگام جستجو از آن استفاده می کنند.

برخی از ترفند های تحقیق کلمات را در ادامه به سایت اضافه خواهیم کرد.

 

کلمات محتوا (استفاده از کلمات کلیدی)

وقتی درمورد کلمات کلیدی جستجو کردید (اگر این کار را به درستی انجام دادید) این سوال را از خود بپرسید، آیا از این کلمات در محتوای خود استفاده کردید؟ اگر قبل از تحقیق در این مورد محتوای با کیفیتی تولید کرده اید, اکنون زمان آن رسیده که دوباره همه چیز را بررسی کنید و تغییراتی در آن ایجاد کنید.

مهمتر از همه اینکه اگر می خواهید صفحه محتواتان با جستجو کلماتی خاص پیدا شود، بهتر است از آن کلمات استفاده کنید.

اما چند مرتبه؟ هر کلمه ای که می خواهید با جستجو آن صفحه شما باز شود را باید حداقل ۵ مرتبه تکرار کنید یا برای رسیدن به نتیجه بهتر آن کلمه را ۲/۴۵ درصد تکرار کنید.

اما نه، شوخی کردم با شما زیرا هیچ تعداد دقیقی برای کلمات کلیدی وجود ندارد. حتی اگر درمورد تعداد کلمات کلیدی علمی وجود داشته باشد یا اگر در محتوای خود از درصد ایده آلی استفاده کنید باز هم این درصد هیچ‌ چیزی را تضمین نمی کند.

فقط از عقل و حس خود استفاده کنید. درمورد کلماتی که می خواهید یک صفحه با جستجو آنها پیدا شود به دقت فکر کنید، از کلماتی که حس می کنید به کلمه کلیدی تان مربوط است استفاده کنید. اگر به جای واژه ای یک یا دو بار از ضمیر استفاده کردید، بهتر است گاهی نیز از خود واژه استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر بخش سئو محتوا و نوشتن  دیدن کنید.

 

بروز بودن محتوا

موتورهای جستجو محتواهای جدید را دوست دارند. در واقع منظور ما از تازگی محتوا همین است.

شما نمی توانید مطالب خود (تاریخ انتشارش) را به روز رسانی کنید و تصور کنید که این کار باعث تازه شدن آن می شود و احتمال قرار گرفتن آن در رتبه‌بندی بیشتر می شود. حتی نمی توانید با اضافه کردن صفحات جدید به این هدف که محتوای تازه ای دارید برسید و تصور کنید که باعث تازه بودن سایتتان می شود.

با این وجود گوگل از ابزاری به نام تازگی محتوا (در الگوریتم Query Deserved Freshness اگر دقت داشته باشید ۳۵% از محتوای جستجو محتوای تازه هستند معمولا )  استفاده می کنند. اگر بیش از حد درمورد موضوعی سرچ شود، گوگل با بکارگیری QDF به جستجوی تازه ترین محتواها در مورد این کلمه می پردازد. اگر محتوای تازه ای وجود داشته باشد در رتبه بندی موتور جستجو امتیازاتی به آن تعلق می گیرد.

بهترین مثال برای این موضوع واژه (ثبت نام آزمون) با جستجو این کلمه موتور جستجو شما را به سمت سایت های دولتی و مرجع هدایت می کند. اما گاهی نتیجه عوض شده و مطالبی همچون داستان، اخبار و اطلاعات مربوط به ثبت نام آزمون در اختیار شما قرار می گیرد.

اگر در مورد عنوانی مناسب محتوایی درست تولید کنید، تا چند روز در صدر نتایج سرچ موتور جستجو خواهید بود. اما دقت داشته باشید که بعد از این چند روز صفحه شما به عقب برمیگردد. اما این موضوع به خاطر نقص در محتوای شما نیست، بلکه به این دلیل است که محتوای شما تازگی خود را از دست داده است.

سایت ها با تولید محتواهایی که متناسب با صنعتی که در آن فعالیت دارند، به روز بوده، می توانند عنصر تازگی محتوا را به یک مزیت تبدیل کرده و از آن بهره بگیرند.

 

منظور از نتایج عمودی همان فیلد هایی میباشد که در هنگام جستجو در صفحه نتایج گوگل مشاهده میکنید مانند ویدئو، تصاویر، اخبار و … میباشد . نتایج عمودی حاصل عملکرد موتورهای جستجوی همسو بوده که مختص تصاویر، اخبار، ویدیو ها و مکان ها هستند. اگر در چنین حوزه هایی محتوا تولید کرده اید، احتمالا صفحات سایتتان در بخش های خاصی از نتایج جستجو ظاهر می شود.

اگر با جستجو عمودی به اندازه جستجو معمولی آشنایی ندارید، گوگل را تصور کنید این موتور جستجو به امید اینکه بتواند استعلام خوبی در مورد موضوعات مختلفی داشته باشد محتواها را از سراسر وب جمع آوری می کند. این کار سرچ معمولی نام دارد زیرا موتور جستجو بر موضوعات متنوعی تمرکز دارد.

البته گوگل از موتورهای جستجوی تخصصی که بر تصاویر یا اخبار یا محتواهای محلی تمرکز دارد نیز استفاده می کنند. دلیل گوگل برای چنین کاری این است که چنین موتورهایی به جای پوشش دادن طیف گسترده ای از موضوعات تنها بر یک حوزه که شامل انواع متفاوت موضوعات بوده، تمرکز دارد و به همین دلیل به آن موتور جستجوی عمودی گفته می شود.

هنگامی که در گوگل سرچ می کنید فهرستی از وب سایت ها به شما نمایش داده می شود. اما گاهی بخش های خاصی در نتایج سرچ وجود دارد که سرچ عمودی مرتبط با موضوع را نشان می دهد.

داشتن محتوایی که در جستجو عمودی عملکرد خوبی داشته باشد می تواند در مواقعی که محتوای وب شما موفق نیست، به شما کمک می کند. چنین محتوایی علاوه بر اینکه باعث رتبه‌بندی بالای سایت شما می شود به موفقیت وب شما نیز کمک می کند. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید محتوایی که تولید کرده آید در حوزه سرچ عمودی نیزاز قابلیت لازم برخوردار است. برای اطلاعات بیشتر طبقه بندی های زیر را بخوانید:

 

پاسخ های مستقیم

امروزه تعداد موتورهای جستجو رو به افزایش بوده و هر یک تلاش دارند تا در نتایج جستجویشان جواب های مستقیم ارائه دهند. سوالاتی همچون «چرا آسمان آبی است» یا «رئیس جمهور چند ساله است» عمدتا بدون نیاز به کلیک روی یک سایت شما را مستقیما به جواب می رساند.

اما موتورهای جستجو چنین پاسخ هایی را از کجا می آورند؟ پاسخ ها گاهی با منوها یا موزیک ها نشان داده می شوند. گاهی نیز مستقیما با ارائه لینکی صفحات را به شما نشان می دهند.

درمورد این موضوع که آیا استفاده از محتوایتان به عنوان پاسخ مستقیم موفقیت محسوب می شود یا آیا استفاده از آن کار درستی است؟ بحث های زیادی وجود دارد. پس از آن اگر فردی جواب پرسش خود را پیدا کند دیگر روی صفحه شما کلیک نمی کند و فایده این پاسخ مستقیم چه خواهد بود؟

ما اخیرا به دو دلیل سایت هایی را که به عنوان منبع پاسخ مستقیم شناخته می شوند عامل موفقیت می دانیم. اول از همه به این دلیل که این موضوع نشان دهنده اطمینان به سایت مورد نظر برای یافتن سوالات بعدی بوده است . دوما، در حالیکه نگرانی هایی وجود دارد، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پاسخ مستقیم می تواند باعث ایجاد ترافیک شود. .برای اطلاعات بیشتر درمورد جواب های مستقیم طبقه بندی های زیر را بخوانید.

  • گوگل: گراف دانش
  • گوگل: نتیجه بررسی و پاسخ های مستقیم
  • سرچ های برجسته: پاسخ های مستقیم

بزودی این مطالب اضافه خواهد شد .

 

درس ها : سئو چیست ؟ – ۱) فاکتور های سئو – ۲) محتوای سایت – ۳) معماری سایت – ۴)اچ تی ام ال – ۵) اعتماد یا اعتبارسنجی – ۶) لینک ها – ۷) شخصی سازی – ۸) شبکه های اجتماعی – ۹) فاکتور های منفی سئو

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپبورد

کپی