معماری سایت و فاکتورهای موفقیت سئو (درس سوم)

معماری سایت

فاکتور مهم بعدی در عوامل موفقیت سئو معماری سایت می باشد. یک معماری درست می تواند به تلاش هایتان جلوه ببخشد در حالی که معماری غلط و نادرست می تواند تلاش هایتان را از بین ببرد.

قابلیت پایش سایت (کرول کردن)

موتورهای جستجو سایت را پایش می کنند بدین صورت که خیلی سریع از یک صفحه به صفحه ی دیگر می روند درست مثل خواننده های بیش فعال. از صفحاتتان که در جایی به نام ایندکس ذخیره شده اند کپی می گیرد که مشابه با کتاب قطوری از صفحات وب است.

زمانی که فردی جستجو می کند، موتور جستجو از طریق این کتاب قطور اقدام می کند، تمامی صفحات مرتبط را پیدا می کند و تصمیم می گیرد که کدام یک را زودتر از همه نشان دهد. اگر بخواهید پیدا شوید باید درون این کتاب قرار بگیرید. برای اینکه درون این کتاب قرار بگیرید باید پایش شوید.

به طور کلی اکثر سایت ها موضوعات را پایش نمی کنند، اما عواملی وجود دارند که یکسری مشکلات به وجود می آورند. برای مثال، جاوا اسکریپت، فلش می توانند لینک ها را پنهان و مخفی کنند، و باعث شوند که این لینک ها از دید ماشین های جستجو مخفی بماند. و هر دوی آن ها می توانند یکسری از لغات درون صفحه را پنهان کنند.

هر سایتی یک بودجه پایش دارد، مقدار زمان تقریبی یا صفحاتی که موتور جستجو به صورت روزانه پایش می کند و این بودجه براساس اعتماد و اعتبار سایت می باشد.

سایت های بزرگتر به دنبال این هستند که کارایی پایش خود را تقویت کنند جهت ضمانت این موضوع که صفحات درستی پاپیش می شوند. استفاده از ربات ها، متن، ساختارهای لینک های داخلی که به موتورهای جستجو می گویند که صفحات را با پارامترهای مشخصی از URL پایش نکنند، می توانند در کارایی و کیفیت پایش نقش داشته باشند.
با این حال، می توان از اکثر مشکلات مرتبط با پایش جلوگیری کرد. علاوه بر این، بهتر است از که نقشه های سایت هم برای HTML و XML استفاده کنید تا کار موتورهای جستجو را برای پایش سایتتان راحت کنید. می توانید اطلاعات بیشتر در مورد نقشه های سایت و موضوعات پایش را در دسته بندی موتور جستجوی زیر ببینید:

  • ثبت سایت مپ در گوگل
  • ثبت سایت مپ در بینگ
  • نحوه ریدایرکت کردن سایت
  • فایل robot.txt

موبایل پسند (Mobile-friendly)

بیشتر جستجوهای گوگل از طریق موبایل انجام می گیرد. جای هیچ تعجبی نیست که گوگل به سایت هایی که موبایل پسند هستند از طریق رتبه بندی بهتر پاداش می دهد. جستجو از طریق سایت هایی که زمان زیادی برای نمایش نمی گیرند مثل بینگ نیز به همین شیوه است.

سایتتان را موبایل پسند کنید. علاوه بر اینکه بازدیدکنندگان تان را خوشحال می کنید شانس موفقیت خودتان را از طریق رتبه بندی جستجو بالا می برید. اگر سایتتان اپلیکشین دارد هم از قسمت لینک و هم شاخص گذاری اپلیکیشن استفاده کنید که هر دوی این ها موتورهای جستجو ارائه می دهند.

  • AMP سایت
  • الگوریتم mobile first indexing
  • ریسپانسیو بودن سایت

محتوای تکراری / متعارف

گاهی اوقات کتاب بزرگ، شاخص جستجو آشفته و به هم ریخته می شود. موتور جستجو ممکن است بعد از یک صفحه، صفحه ی دیگری را پیدا کند که محتوی یکسانی دارد و تشخیص اینکه برای جستجو داده شده چه محتوایی نشان داده شود سخت شود. این موضوع خوبی نیست.

اگر افراد به صورت فعالانه به ورژن های مختلفی از صفحات مشابه لینک شوند اوضاع بدتر می شود. این لینک ها، که به عنوان شاخص اعتماد و قابلیت اطمینان شناخته می شوند ممکن است به یکباره بین این چند نسخه تقسیم شوند. نتیجه آن تحریف درک ارزش واقعی کاربرانی است که به این صفحات اختصاص یافته اند. به همین دلیل متعارف بودن موضوع مهمی به شمار می آید.

تنها یک نسخه از صفحه را باید در دسترس موتورهای جستجو قرار دهید.

روش های زیادی وجود دارد که نسخه هایی از یک صفحه تکرار شوند. یک سایت ممکن است نسخه ای از www یا بدون www داشته باشد. یک سایت تجارت الکترونیک ممکن است به موتورهای جستجو اجازه دهد که صفحات صفحه بندی شده اش را فهرست بندی کند. اما هیچ کدام نخواهند که «صفحه ۹ لباس قرمز» را جستجو کنند. یا پارامترهای فیلتر شده به URL اضافه شوند و در زمان جستجو (برای موتور جستجو) به شکل یک صفحه مختلف نشان داده شود. همانطور که روش های مختلفی برای ایجاد URL به صورت تصادفی وجود دارد، روش هایی برای نشان دادن آن ها نیز وجود دارد.

پیاده سازی درست تغییر مسیر ۳۰۱، استفاده از تگ های rel=canonical ، مدیریت پارامترهای URL و استراتژهای صفحه بندی موثر که می توانند همه این ها در راه اندازی یک کشتی محکم کمک کنند.

  • آموزش محتوا سایت

سرعت سایت

گوگل می خواهد وب سایت را به یک مکان سریعتر تبدیل کند و اعلان می کند که سایت هایی که سریعتر لود می شوند نسبت به سایت هایی که کندتر هستند در رتبه بندی مزیت هایی را به همراه دارند.
با این حال، اگر سایتتان را سریعتر کنید به این معنا نیست که در زمان جستجو در بالاترین نقطه قرار می گیرد. سرعت یک فاکتور حداقل است و براساس گوگل از هر ۱۰۰ پرس و جو بر روی ۱ پرس و جو تاثیر می گذارد.
سرعت می تواند فاکتورهای دیگر را تقویت کند و حتی آن ها را بهبود ببخشد. امروزه ما به موجوداتی ناشکیبا تبدیل شده ایم مخصوصا زمانی که با گوشی های موبایل کار می کنیم! بنابراین تعامل بر روی سایت می تواند براساس بارگزاری سریع بهبود یابد.

سایتتان را سریع کنید! این کار هم باعث تشویق افراد می شود و هم تشویق موتورهای جستجو.

  • افزایش سرعت سایت
  • تست سرعت سایت

آیا پیوندهای (URL) شما توصیفی هستند؟

بله. کلماتی که می خواهید در داخل نام دامنه خود یا صفحه URL خود پیدا کنید می توانند به رتبه بندی سایت شما کمک کنند. این یک فاکتور اصلی نیست اما اگر می خواهید از کلمات توصیفی در URL خود استفاده کنید پس این کار را انجام دهید.

  • اتنخاب اسم دامنه

سایت امن / HTTPS

گوگل دوست دارد ببیند که کل سایت از طریق سرورهای HTTPS اجرا می شوند که بر اساس این سرورها امنیت بهتری را به کاربران وب سایت ها ارائه دهد. برای این که این اتفاق بیفتد، سایت ها را تشویق می کند که در صورتی که از این سرورها استفاده کنند در رتبه بندی امتیاز بدهد.
همانند افزایش سرعت سایت، این مورد هم یکی از آن چند فاکتوری است که گوگل در زمان رتبه بندی سایت در نظر می گیرد. این موضوع به معنای این نیست که سایت شما در جستجو در بالاترین نقطه قرار می گیرد. با این حال اگر تصور کنید که سایتتان به صورت ایمن کار می کند، در موفقیت جستجو نیز کمک کننده است.

 

درس ها : سئو چیست ؟ – ۱) فاکتور های سئو – ۲) محتوای سایت – ۳) معماری سایت – ۴)اچ تی ام ال – ۵) اعتماد یا اعتبارسنجی – ۶) لینک ها – ۷) شخصی سازی – ۸) شبکه های اجتماعی – ۹) فاکتور های منفی سئو

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپبورد

کپی